Dag 4

I tidig morgon gav jag mig idag ut, och det var sol ute! skulle gissa på runt 10-12 grader, och när solen stog på kunde jag till och med gå utan jacka. Fin dag att göra massa utegrejor. 
 
Första stopet var Longhua Tempel. endast 1 station från vårt "hemmastaion" så nära och bra. Hittade dit efter lite svårigheter med kartan, men väl där fick jag ställa mig i kö med alla andra som skulle dit. Förvånades över hur mycket folk där va. Kostade 10 CNY tror jag det var och då fick jag rökelser också som jag skulle elda när jag kom in. 
Kom in genom porten och innanför stog dessa "bord" med tända ljus så det gick att tända på sina rökelser. Kännde mig lite missanpassad så valde att gå tll nästa hus. Denna gård innehöll ca 10 olika hus med statyer av döda gudar som de då bad till genom att buga och sedan skänka pengar till. 
Väldigt intressant för mig som aldrig varit i ett tempel eller haft någon blandning med buddhismen. Är ju inte riktigt så det ser ut inom den kristna kyrkan. 
Lyckades även möta ett par munkar som höll en ja jag vet inte vad jag ska kalla det, "gudtjänst" på gården. 
 
Tog mig sedan vidare till Yuyuan Garden där det tidigare i veckan varit festival. Det kinesiska nyåret firas i februari och i år är det apans år så denna festival höll tydligen fortfarande på inom detta området där de byggt upp skulpturer och liknande, även de flesta  form av människor, kanske gudar det också vd vet jag med alla var helt galna i dessa skulpturer iaf. 
Utanför detta område, som var inhägnat fanns något som såg ut som en souvenirgata, antagligen livnär de sig på kinesiska turister, eftersom jag var den ända västerländska jag kunde se så långt ögat kunde nå. 
En massa roliga prylar och souvenirer för inga pengar alls!
i en av butikerna kostade alting 1,2, 5 och 10 kr och det fanns verkligen allt, och saker som borde ha kostat så mycket mer. Så där spenderade jag ett par timmar, det var så många gator att efter ett tag hade jag gått vilse haha
 
Efter det begav jag mig hem till hotellet för att möta upp Andreas som slutat jobba. Tog oss ut till något som heter The Bund, är som en lång promenad vä längs en flod där man på andra sidan kan se alla de största höghusen, bla shanghai tower som är världens 2 högsta byggnad, upplysta  i en massa olika färger. Väldigt vackert och bör absolut ses om man åker till kina! 
 
Dagens sista prövning var kvällsmaten. Gick förbi ett matställle där det på bilden utanför såg ut som grillspett. Gick in och fick en meny där man skulle sätta kryss på vilket man ville ha och hus många. Eftersom allting stod på kinesiska och inga bilder fanns satte vi lite kryss var som helst på lappen och kände att men okej, det kan antingen blir jättegott eller smaka skit. 
visade sig att vi hade beställt baconspett, grönsallas, svamp på spett och oxkött på spett. och dessa var ju helt ok, förutom att allt var kryddat med en chillikrydda som fick min mun att brinna haha
De andra rätterna visade sig vara oxhud, ungsbakade musslor, en jävligt konstig svamp som såg ut som nudlar och sista rätten var ungsbakad grishjärna. 
 
Kände direkt att där försvann apetiten. Till råga på att snackade ingen i personalen engelska och de förstog ingenting heller så det blev vad det blev. 
Konstaterade att det där inte var en höjdare och det fick istället bli en tur till Mc Donalds.
 
Dagens slutsats: Vi äter hädanefter INTE på en restaurang som inte har bilder på maten.

En massa bilder kommer imorgon när jag fört över från kameran! 👍🏻 
Nu dax att sova, 22.38. 😴

Kommentarer
Bella säger:

Mmmmm grishjärna!
Låter som att du har det bra även när han är på jobbet. Duktig tjej!!
Pusssss

Svar: Är så enkelt att ta sig runt här så det är jag glad för att jag kan göra själv medan han jobbar.
Puss till dig
fanny olsson

2016-02-24 | 16:31:43
Anonym säger:

Vilka upplevelser för dig!
Ska bli kul att höra och se allt när du kommer hem! Undrar om du ser mina små kommentarer? Idag är det fredagmorgon o klockan är 08.00. Sköt om dig, kramar Bea

2016-02-26 | 07:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback